Leveranse: Plan- og designkonkurranse, 1. plass
Oppdragsgiver: Trondheim kommune
Tidspunkt: 2017
Areal: 14 300 m2
Kontraktsform: Plan- og designkonkurranse
Kostnad: Ca. 400 mill. NOK
Miljø og energi: Passivhus, massivtrekonstruksjon
Samarbeid: ARK: Filter, LARK: Grindaker
SYNERGIA er organisert rundt konkurransens forutsetning om ”to skoler, en tomt”. Barneskolen og ungdomsskolen består av hvert sitt bygningsvolum og uteområde med hver sin identitet. Mellom disse ligger kulturarenaen, som utgjør en sentral del av et større og helhetlig anlegg. Elevene vil oppleve at de går på to forskjellige skoler, med separate innganger, internkommunikasjon og trinnareal.
Skolene har hvert sitt midtpunkt - Barnetorget og Ungdomstorget, to spennende vertikale rom som er knyttet til elevenes samlingsarealer Blackbox og Aualen. Torgene er omringet av elevenes spesialrom, samlingsrom og lune kroker for samling i mindre grupper. Kulturaksen kobler sammen Barnetorget og Ungdomstorget i det som skal være hele Saupstads kulturelle møteplass.
Kulturaksen gir elevene og besøkende tilgang til alle skolens kultur- og idrettsfunksjoner: Blackbox, Aula, Musikkboksen, Backstage og Gymsalen. Kulturaksen er et spennende offentlig tilgjengelig rom med en palett av varm trekledning, spiler og plater. Kulturaksen er en viktig del av begge skolene, men også noe helt eget som vil oppleves som en attraksjon i seg selv. Kulturaksen utgjør skolens ansikt utad for elever og ansatte, lokalbefolkningen og andre besøkende.
Lærerne og administrasjonen fra begge skolene samles for å skape synergier og tverrfaglig samarbeid som en del av et større fagmiljø. Personalfasilitetene er samlet slik at de ansatte kan dra mest mulig utbytte av å være en del av et større faglig felleskap, med mulighet til å treffes for både faglige og sosiale utvekslinger. Lærerne og administrasjonen er samlet i midten i to etasjer som spenner over kulturaksen, med kort vei til alle trinnområder og personalfasilitetene. Administrasjonens sentrale plassering gir god oversikt både ut- og innvendig.